Historik

Endometriosföreningen bildades 1989 i Södertälje. Det var några kvinnor som testade den då nya medicinen Synarela som fick tipset att bilda en patientförening för endometrios av sin läkare. Från början arbetade man mest med kamratstöd och information till medlemmar och deras anhöriga. Det är fortfarande grunden i vår verksamhet, men idag arbetar vi även bredare med information till allmänheten, till beslutsfattare och andra inom vården och till politiker. Allt för att underlätta vardagslivet för endometriosdrabbade och för att medverka till tidig diagnos, adekvat behandling och ett respektfullt bemötande.

Vi har idag lokalföreningar och arbetar över hela Sverige. Vi har samarbete över landsgränserna och samarbetar med flera internationella endometriosföreningar. Vi försöker påverka politiker på Almedalsveckan och landstingsanställda på kongresser. Vi träffar skolsköterskor på skolsköterskekongresser varje år.

Under mars månad finns det ett större engagemang då det är den gula månaden dvs endometriosmånaden. Vi har bl a gula promenader och syns mer i media.

Det finns alltid behov för fler som kan engagera sig. Har du intresse får du gärna höra av dig till oss.

Du kan läsa mer om vad Endometriosföreningen genomfört under perioden 1989 – 2019 här: Endometriosföreningen 30 år Jubileumsskrift