Intersektionalitet och utmaningar inom vården – en föreläsning med Lovette Jallow

Onsdagen den 29 maj klockan 18:00 hälsar vi dig välkommen till en föreläsning med Lovette Jallow, prisbelönt författare, social aktivist och opinionsbildare. Tillsammans kommer vi att utforska utmaningarna inom vården genom ett intersektionellt perspektiv, särskilt hur kön, etnicitet och socioekonomisk status samverkar och påverkar vården.

Vi kommer utforska:

•  Vad intersektionalitet innebär och konkreta exempel på hur olika identiteter och samhällsfaktorer kan påverka tillgången till vård och behandling.
  • En diskussion om hur intersektionella faktorer, inklusive kön, etnicitet och socioekonomisk status, påverkar Endometriosvården.
  • En dialog om hur vården kan förbättras för att bli mer inkluderande och rättvis för personer som lever med Endometrios.

Föreläsningen är kostnadsfri och öppen för alla som är intresserade, oavsett om man är medlem i föreningen eller inte.
I slutet av föreläsningen kommer det ges möjlighet att ställa frågor till Lovette.
Föreläsningen sker digitalt via Teams.
Länk till föreläsningen skickas via mail dagen innan föreläsningen, 28/5.

Bokningen öppnar den 8/5 och stänger den 27/5.

Länk till anmälan

Skulle du få förhinder är det viktigt att du avbokar din plats via Min sida, alternativt skickar ett mail till hanna@endometriosforeningen.com

Om föreläsaren: Lovette Jallow är en framstående röst i kampen mot rasism, diskriminering och samhälleliga orättvisor. Hon har dedikerat sitt arbete till att synliggöra och bekämpa strukturella ojämlikheter, både inom vården och samhället i stort. Genom att kombinera faktabaserad kunskap med egna erfarenheter, erbjuder Lovette skarpa analyser och konstruktiva lösningar för att främja hälsa och rättvisa för alla. För sina insatser har hon erhållit flera utmärkelser, inklusive Raol wallenberg priset, Solidaritetspriset för sitt bidrag till demokratin, inklusive Region Stockholms pris för sitt arbete mot främlingsfientlighet. Med en särskild expertis inom föreläsningar om vården och psykiatrin, inklusive bemötande inom vården, har Lovette hållt  föreläsningar för en rad organisationer och institutioner, såsom Karlstad Sjukhus, Kvinnosjukvården inom Region Värmland, Göteborg Stad, Föreningen för Sveriges ungdomsmottagningar, Karolinska Institutet, RFSU, RFSL, bland andra, och har mottagit flera utmärkelser för sina insatser för att främja hälsorättvisa och jämlikhet.

Välkommen!

Extern bokning är tillåten för alla.